Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Ta betalt – betallösningar för företag

Här får du veta mer om hur du kan ta betalt av dina kunder. Företagskontot och bankgironumret är grunden för ditt företags betalningar, men det finns fler betallösningar än så. Ta reda på vilka betallösningar ditt företag behöver.

Ta betalt med faktura

Ge dina kunder möjligheten att själva välja om de vill få sina fakturor elektroniskt eller på papper.

E-faktura

Autogiro

Bankgiro Inbetalningar

Ta betalt online

Det finns flera sätt att öka omsättningen i din webbshop. Ett är att erbjuda dina kunder en friktionsfri köpupplevelse med säkra betalningslösningar.

Kortbetalning på nätet

Swish

Ta betalt i butik

Du som har butik eller restaurang, är ute på mässor eller hos kunder, kan enkelt ta betalt med både kort och mobil.

Kortbetalning i butik

Kontanthantering – dagskassor

Swish

Att ta betalt som företag

Driver du företag finns det flera olika betalnings­lösningar att välja mellan. Vilket alternativ som passar bäst beror på vilken verksamhet du driver. Har du en e-handel kan du ta betalt online med både kort och faktura. I butik görs de flesta betalningar med kort, men mobil­betalningar blir allt vanligare samtidigt som kontanter fortfarande förekommer. Detsamma gäller för den som driver restaurang, kiosk eller annan liknande verksamhet. Med andra ord finns det många olika alternativ som kan passa just ditt företag. Vi kan hjälpa till att hitta rätt betalnings­lösningar för dig.

Vanliga frågor om fakturering

Fakturering är en betalmetod som innebär att säljaren skickar ett betalningskrav till köparen för en produkt eller tjänst.

En faktura betalas till det kontonummer, bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan. På fakturan finns det även alltid ett nummer som ska anges som referens för betalningen. 

OCR-nummer är den betalningsreferens som finns på fakturan. Det numret anges för att säljaren ska kunna veta vad betalningen gäller.

E-faktura är detsamma som en elektronisk faktura. Istället för att få fakturan på ett papper får du den direkt till din internetbank. Ett enkelt och mer miljövänligt sätt att hantera sin fakturering på.

Gör det enklare att betala dina räkningar

En faktura ska innehålla en stor mängd information om säljaren, köpet som har gjorts och när betalning ska ske. Bland annat borde det här finnas med på fakturan: 
- Fakturadatum
- Förfallodatum
- Betalningsuppgifter 
- Betalningsvillkor
- De varor eller tjänster som fakturan gäller
- Säljarens och köparens referenser
- Säljarens och köparens namn och adress
- Säljarens och köparens momsregistreringsnummer 

Detta är bara några exempel på vad en faktura borde innehålla. På Verksamt.se kan du hitta mer information om vilka uppgifter som ska finnas med på en faktura.

Skicka fakturor och fakturans innehåll (verksamt.se)

Ring upp mig

Lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp dig.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.

Öppettider

Vardagar: 8–20
Helger: 10–18