Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Om SEPA-betalning

Gränserna suddas ut mer och mer för betaltjänster i Europa när betaltjänsterna inom den gemensamma betalmarknaden Single euro payments area (SEPA) standardiserades under åren 2014 till 2016. Du som reser, jobbar, studerar eller har egendom i ett annat europeiskt land kan dra nytta av Europas nya gemensamma betalmarknad och för dig med affärsverksamhet i ett europeiskt land blir livet enklare.

Vad är SEPA?

SEPA (Single euro payments area) drivs bankgemensamt och baseras på politiska krav som stöttas av EU och har som syfte att skapa en gemensam marknad för eurobetalningar i Europa. Alla EU/EES-länder, Monaco, Schweiz och San Marino ingår i SEPA.

SEPA samverkar med betaltjänstdirektivet Payments Services Directive (PSD). Det handlar framförallt om kundernas rättigheter och bankernas skyldigheter som exempelvis krav att tydligt informera kunderna om priser och villkor för betalningarna.

SEB är med och bygger den gemensamma betalmarknaden

Vi lanserade den första tjänsten SEPA-betalning redan 2008. Därefter har vi successivt infört nya funktioner och produkter, och erbjuder sedan 2010 även europeiskt autogiro (SEPA Direct debit) som du kan använda för att exempelvis betala stående räkningar i euro. Bankerna samordnar sig genom European Payments Council (EPC) och driver där arbetet med att göra verklighet av visionen om ett gemensamt betalområde i Europa. Bland annat sker där regelbundna uppdateringar av produktregelverken för SEPA-betalningar.

När ska SEPA vara genomfört?

Slutdatum för när SEPA ska vara genomfört är fastställt i europeisk lagstiftning kallad SEPA end date regulation (förordning 260/2012). Förordningen innehåller krav på banker och bankkunder som betalar i euro inom och mellan de 33 länder som ingår i den gemensamma betalmarknaden. Förordningen innebär att nationella betalningsprodukter i euroländerna ska bytas ut mot SEPA-anpassade tjänster senast den 1 februari 2014 (med vissa undantag för nischprodukter). Vissa tillkommande krav ska vara uppfyllda senast under 2016. Eftersom Sverige inte har euro som valuta måste vi byta ut våra nationella betalningsprodukter i euro senast den 31 oktober 2016.

Hur påverkas jag?

Som privatkund i SEB påverkas du inte av några stora förändringar. De SEPA-tjänster vi erbjuder följer redan den gemensamma betalmarknadens lagstiftning. Som företagare påverkas du om du använder filtjänster för ditt företags betalningar. Hur filtjänsterna påverkas kan du läsa mer om i Frågor & svar.

Var kan jag göra internationella betalningar?

  • På internetbanken
  • På telefon, 0771-365 365. Ha din digipass eller Mobilt BankID tillhands.

Kostnader för att överföra pengar

Det finns tre alternativ för att fördela vem som ska stå för kostnaderna för överföringen:

  • Du betalar ett pris som täcker avsändarbankens kostnader. Mottagaren betalar det pris som eventuellt uppkommer i utlandet. För SEPA-betalningar finns bara det alternativet.
  • Du betalar ett pris som täcker både avsändar- och mottagarbankens kostnader. Mottagaren behöver då inte betala någonting. Vid betalningar inom EU/EES i någon av dessa länders valutor är alternativet bara tillåtet om det görs en växling i samband med betalningen.
  • Mottagaren står för alla kostnader. Vid betalningar inom EU/EES i någon av dessa länders valutor är alternativet inte tillåtet.